2009-03-02

Att vara pirat eller att icke vara...

Imorgon kommer den sista slutpläderingen från de försvarande, The Pirate Bay, att presenteras. Idag, under den 11:e dagen i rättegången mot TPB, var det ett starkt sammandrag som hölls från åklagare och övriga målsägande. Det var många åsikter om vad som var ett rimligt straff för de fyra åtalade. Orkar du kan du ju alltid läsa igenom SvD:s Emma Johannissons sammanfattning från rätten. Bra jobbat förresten!

Personligen tycker jag att hela grejen är en cirkus där näringslivet tar mer och mer plats i rampljuset. Vill man ta metaforen längre kan man jämföra bolaget med cirkusdirektören, och upphovsmännen måste ju då vara ett gång akrobater, lejontämjare och clowner...
Då är ju självfallet frågan vem man egentligen som besökare vill se, svårt att tro att det är den stilige direktören i hög hatt.
Om vi går tillbaka till verkligheten igen, eller behövs det? Vem tror vi tjänar mest på denna underhållande bransch, direktören eller clownen? Självfallet är det ju lite surt att slå upp ett maffigt tält om folk längre inte vill se showen. Själv går jag gärna, men direktören pröjsar jag inte många mynt extra för!

Det känns som att vi har fått en dålig vana med att överkonsumera underhållning till skillnad från konst. Fast egentligen skulle jag vilja envisas med att även musik och film är konstformer. Om du frågar "upphovsmannen" så håller de säkert med. Men hur skiljer sig till exempel en skiva från en tavla? Värderingen kanske.
Musik och film har blivit en del av vår vardag och den värdesätts betydligt lägre idag än för X antal år sedan. Det intressanta är hur diverse bolag och förlag värdesätter dessa alster, utan att hänga med i utveckligen av konsumenten.
Sedan kan man alltid fråga hur mycket ska man tjäna på någon annans kulturella verk? Ajj, nu vart det lite väl kommunistiskt va? Vi lägger ned hela grejjen.

Nu ska jag kolla upp vilka filmer som inte kommer ut här på bio (rest in peace Sandrews) och ladda ned dem. Nya "Punisher - War Zone" ska göra serietidningen rättvisa så den bör man ju se kanske. Till skillnad från "Body Of Lies" som jag såg på bio och var skräp. INTE värd en hundring!

Branschen står över lagen.

Inga kommentarer: