2009-03-02

Att vara pirat eller att icke vara...

Imorgon kommer den sista slutpläderingen från de försvarande, The Pirate Bay, att presenteras. Idag, under den 11:e dagen i rättegången mot TPB, var det ett starkt sammandrag som hölls från åklagare och övriga målsägande. Det var många åsikter om vad som var ett rimligt straff för de fyra åtalade. Orkar du kan du ju alltid läsa igenom SvD:s Emma Johannissons sammanfattning från rätten. Bra jobbat förresten!

Personligen tycker jag att hela grejen är en cirkus där näringslivet tar mer och mer plats i rampljuset. Vill man ta metaforen längre kan man jämföra bolaget med cirkusdirektören, och upphovsmännen måste ju då vara ett gång akrobater, lejontämjare och clowner...
Då är ju självfallet frågan vem man egentligen som besökare vill se, svårt att tro att det är den stilige direktören i hög hatt.
Om vi går tillbaka till verkligheten igen, eller behövs det? Vem tror vi tjänar mest på denna underhållande bransch, direktören eller clownen? Självfallet är det ju lite surt att slå upp ett maffigt tält om folk längre inte vill se showen. Själv går jag gärna, men direktören pröjsar jag inte många mynt extra för!

Det känns som att vi har fått en dålig vana med att överkonsumera underhållning till skillnad från konst. Fast egentligen skulle jag vilja envisas med att även musik och film är konstformer. Om du frågar "upphovsmannen" så håller de säkert med. Men hur skiljer sig till exempel en skiva från en tavla? Värderingen kanske.
Musik och film har blivit en del av vår vardag och den värdesätts betydligt lägre idag än för X antal år sedan. Det intressanta är hur diverse bolag och förlag värdesätter dessa alster, utan att hänga med i utveckligen av konsumenten.
Sedan kan man alltid fråga hur mycket ska man tjäna på någon annans kulturella verk? Ajj, nu vart det lite väl kommunistiskt va? Vi lägger ned hela grejjen.

Nu ska jag kolla upp vilka filmer som inte kommer ut här på bio (rest in peace Sandrews) och ladda ned dem. Nya "Punisher - War Zone" ska göra serietidningen rättvisa så den bör man ju se kanske. Till skillnad från "Body Of Lies" som jag såg på bio och var skräp. INTE värd en hundring!

Branschen står över lagen.

2009-02-27

Utkast från andra sidan...

Jag hittade en text,"Förändringarnas tid är i ständig rörelse", i mina utkast här och blev sjukt förvånad. Kände inte riktigt igen orden, och misstänker nu att Christer Björkman har hackat in på min blogg och lämnat ett smått naivt och sarkastiskt stycke till min förundran.
Hmm, seems kinda fishy if you ask me...!


"Munspelsmannen utanför Åhlen's City har fixat en riktig bärbar stereo (med cd och allt!) som han lyssnar på medans han spelar. Innovativt... För den som inte minns hade han en rutten gammal bärbar radio med 23 cm antenn och läderrem. Jag undrar om inte han skulle kunna komma top-10 i en Eurovision-final. Ingela 'Plong' Forsman måste först bara svettas ut en sån där genialisk text som passar just honom."


Fast med närmare eftertanke så har "Björkman" åter igen öppnat mina ögon för denna jazzkaotiska harmonicavirtuos. Jag kan tänka mig en singel, "Life On The City Plate", med remixar av M83, Diplo och Soulwax. Kan nog spåra!


Branschen är psykisk.

2008-11-11

IPRED - No We Can't...

Vad händer om alla, varenda musik- och filmälskande människa, får stå svars för sina brott mot upphovsrättslagen?

"Jaja, det räcker ju med att göra exempel utav enstaka individer" tänker självfallet alla då. Fast räcker det verkligen med smått extrema böter, som i sin tur ruinerar den enstaka individen? Vad skulle få dig att inte ladda ned veckans Entourage-avsnitt, eller den där Roxetteplattan som någon snodde på en hemmafest 1996?

Industrierna producerar ofantligt mycket filmer och skivor dagligen. Personligen är jag smått beroende av båda parterna av underhållning. Tråkigt nog bor man i ett land där mångfald är något främmande. För hade jag känt att min egen ekonomi tillät mig köpa en importerad DVD eller CD från Staterna för en 300-lapp så hade jag nog inte gjort det i alla fall...! För tar man en titt på hur profiten fördelas, mellan alla de inblandade i skapandet och framförandet av konsten, blir man lite förvirrad. Hur mycket omsätter marknaden för skivförsäljning egentligen? Hur mycket får artisterna av kakan?

Självfallet är det fel att ladda ned material i grund och botten, men som med mycket annat så kanske bestraffning inte är det ultimata. Vi människor har skapat en tendens att se lösningen innan verkligen sett problemet. Eller rent ut sagt tar den enklaste lösningen. Tyvärr vinner ingen på enkla lösningar, speciellt inte i "Branschen", det borde alla veta...
"Jamenvadå, har du kanske en bättre lösning!?" Klämmer du ur dig lite drygt. Ja, jag kanske har en eller två bättre idéer, men de tänker jag självklart inte avslöja, så fuck you pay me.

2008-04-11

Intervy

- Vad händer idag då?
- Hade jag vetat det så hade jag nog inte frågat mig själv det...

- Vad ska vi äta?
- Jag vet inte. Vad är du sugen på? Thai eller italienskt?

- Jag vill egentligen bara dra i mig ett par bärs och sen hålla käften hela helgen. Vad vill du göra?
- Jag vill dricka ett par bärs och sen att du håller käften... hela helgen...

- Du håller på att bli galen...
- Ja, jag tror det.

- Du måste lugna dig med det.
- Ja, de säger det. Fast det är helt ok. Lite galenskap har ingen dött av.

2008-04-10

Rododendron

Igår var jag på Hebbes och Filtens releasefest för deras senaste skiva, eller deras första full-längdare. Fast de har ju släppt en hel del på sidan, men utan ett vettigt skivbolag, så detta är deras debutplatta... Ämen fakkit! Du fattar.
Hur som helst var det en helt ok stämmning på Reisen och killarna körde sin precis lagomstora grej. Låten Sverigetrotters satte sig i huvudet direkt.
Jag, Mika och Babby smög iväg innan stället spårade. Inte läge att känna sig som en tallrik översaltad gammal gröt på jobbet (ja, man har faktiskt salt i gröt).

Fan, jag läste precis att Jackie Arklöv patenterade sitt namn den 4/4. Helsjukt... Han verkar vilja bli doktorand i historiesociologi. Haha, vilken hjälte. Och vilket straff att plugga till socionom när man sitter i finkan. För Sverige i tiden!
Hoppas han skriver en bok som kan hjälpa till med att motverka uppväxten av fler korkade kriminella psykopater.

Du! Ska du köpa mig en sen 25-årspresent, eller en tidig 30-års, så måste det genast bli ett par AKG K 701. Nästintill total fakking jävla perfektion. Kostar typ 2800:- men pengar är ju ingenting.


Branschen är ingenting.

2008-04-06

Pikapalasokeri

"STOPP". Oskar and Veronica sitting in a tree, S-H-I-N-I-N-G...! Jag hoppas att er grej inte blir nån jävla Cruise/Holmes-grej.

Det är helt sjukt vad mycket olika bönsorter det finns, och då snackar jag inte religion kompis.


I Branschen är måndagar bäst!

2008-04-04

Yautja

Det är ju helt sjukt hur man kan fastna för menlös information på freakipedia. I menyn har de även en länk som väljer en slumpmässig artikel åt dig. Jag har den som startsida hemma nu faktiskt, så beroende har jag blivit. Jag har plöjt igenom lite hastigt Ålands historia (inte så imponerande f.ö.), tillverkningen och effekten av heroin och jag vet även hur Djiboutis flagga ser ut nu. Sjukt ful...

Du behöver se detta just nu, jag vet det. Vänta inte med det, utan klicka här. Nu!
Alltså här...

Fan, nu blev jag sugen på att läsa Luke Rhineharts 'Tärningsspelaren'. Den får en att tänka lite galenskapande.


Vi föddes ut ur Branschen...