2008-11-11

IPRED - No We Can't...

Vad händer om alla, varenda musik- och filmälskande människa, får stå svars för sina brott mot upphovsrättslagen?

"Jaja, det räcker ju med att göra exempel utav enstaka individer" tänker självfallet alla då. Fast räcker det verkligen med smått extrema böter, som i sin tur ruinerar den enstaka individen? Vad skulle få dig att inte ladda ned veckans Entourage-avsnitt, eller den där Roxetteplattan som någon snodde på en hemmafest 1996?

Industrierna producerar ofantligt mycket filmer och skivor dagligen. Personligen är jag smått beroende av båda parterna av underhållning. Tråkigt nog bor man i ett land där mångfald är något främmande. För hade jag känt att min egen ekonomi tillät mig köpa en importerad DVD eller CD från Staterna för en 300-lapp så hade jag nog inte gjort det i alla fall...! För tar man en titt på hur profiten fördelas, mellan alla de inblandade i skapandet och framförandet av konsten, blir man lite förvirrad. Hur mycket omsätter marknaden för skivförsäljning egentligen? Hur mycket får artisterna av kakan?

Självfallet är det fel att ladda ned material i grund och botten, men som med mycket annat så kanske bestraffning inte är det ultimata. Vi människor har skapat en tendens att se lösningen innan verkligen sett problemet. Eller rent ut sagt tar den enklaste lösningen. Tyvärr vinner ingen på enkla lösningar, speciellt inte i "Branschen", det borde alla veta...
"Jamenvadå, har du kanske en bättre lösning!?" Klämmer du ur dig lite drygt. Ja, jag kanske har en eller två bättre idéer, men de tänker jag självklart inte avslöja, så fuck you pay me.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är så klok broder... Make money money go shopping! haha